Age of Empires II: Definitive Edition е стратегическа видеоигра в реално време от 2019 г., разработена от Forgotten Empires и публикувана от Xbox Game Studios. Това е ремастър на играта от 1999 г. Age of Empires II: The Age of Kings, която празнува 20-ата годишнина от оригинала. Той разполага със значително подобрена визуализация, поддържа 4K резолюция и включва всички предишни разширения от оригиналното и HD изданието. Освен това включва „Последните ханове“, разширение, което добавя четири нови цивилизации, базирани на Централна Азия и Източна Европа, както и четири нови кампании. Играта беше пусната на 14 ноември 2019 г.

Основните елементи на играта се споделят в голяма степен с оригинала, но Definitive Edition се основава на него. Ремастерът включва нова 4K графика, нови подобрени визуализации за войски и сгради, възможност за приближаване и отдалечаване и нов режим на зрител. Той включва ново разширение, наречено The Last Khans, и включва четири нови цивилизации: българи, кумани, литовци и татари. Четири нови кампании бяха добавени за новите цивилизации: Ивайло, Котян Хан, Тамерлан и Пачакути, което е за цивилизацията на инките и замества Ел Дорадо от HD изданието (литовците не се появяват като цивилизация за игра в нито една кампания; те обаче представляват поляци в кампанията на Ивайло).Той включва всички предишни разширения от оригинала (The Conquerors) и HD изданието (The Forgotten, The African Kingdoms, Rise of the Rajas).

Age of Empires се фокусира върху събития в Европа, Африка и Азия, обхващащи от каменната до желязната епоха; играта за разширение изследва формирането и разширяването на Римската империя. Продължението, Age of Empires II: The Age of Kings, се развива през Средновековието, докато разширяването му се фокусира частично върху испанското завладяване на Мексико. Следващите три игри на Age of Empires III изследваха ранния модерен период, когато Европа колонизира Америка и няколко азиатски държави бяха в упадък. Друга вноска, Age of Empires Online, използва различен подход като безплатна онлайн игра, използваща Games за Windows Live. Спин-оф игра, Age of Mythology, се развива в същия период като оригиналната Age of Empires, но се фокусира върху митологични елементи от гръцката, египетската и скандинавската митология. Четвъртата основна част от поредицата, Age of Empires IV, беше пусната на 28 октомври 2021 г.

За българите в играта:

“When nomadic Bulgar horsemen approached the Danube in the 7th century and encountered the local Slavic tribes, the stirrups that they brought changed European cavalry warfare forever. Fortify the nearby mountain passes with formidable Kreposts and punish overconfident invaders with powerful combined armies of cavalry, infantry, and siege engines! Your valiant Konniks, the pride of your army, will continue to fight fearlessly even after their horses are felled beneath them.”

Българите са източноевропейска цивилизация, въведена в Age of Empires II: Definitive Edition. Те се фокусират върху пехотата и кавалерията.

Исторически българите се състоят от две различни култури: заседнали славяни и номадски българи (известни също като прабългари), които се обединяват, за да се противопоставят на византийците – наследник на Римската империя – и в крайна сметка образуват обединена държава, която обединява славяните и Българите в единна българска идентичност с приемането на християнството и кирилицата. Обединените българи преживяват периоди на мир и раздори, докато не са доминирани от Османската империя в края на 14 век.

Българите са били майстори на ковачеството, грънчарството и дърводелството, когато влизат в контакт със славяните. За да отразят това, те разполагат с бързо работещ Blacksmith за техния екип, техните подобрения в Blacksmith струват 50% по-малко храна и техните единици на милиция се надграждат безплатно.

Ядрото на българската армия е тежката конница, която се състои от 12 000 – 30 000 тежко въоръжени ездачи. Това беше една от най-страшните военни сили в Европа и се страхуваше от враговете си. Това е представено от тяхната уникална единица, Конник, и техните силни стабилни единици.

Българите и други близки номадски племена въвеждат стремето в Европа, променяйки завинаги кавалерийската война. Това е отразено в тяхната уникална технология със същото име, която повишава скоростта на атака на цялата кавалерия.

Средновековните българи са били известни и с това, че упорито защитаваха планинските проходи и използваха терена и укрепленията, за да победят по-мощни и многобройни противници. За да отразят това, българите спестяват 50% камък при изграждането на градски центрове и могат да построят Крепост, по-малка версия на замъка.

Българските лакеи бяха по-добре организирани в битката, което им позволяваше да понасят повече щети от меле в битка. Това е отразено в тяхната уникална технология Bagains, която дава допълнителна броня за меле на линията на милицията. Исторически, Bagain е титла за висши офицери.

Българите, особено по време на управлението на хан Крум и император Калоян, са използвали масово обсадни машини и са наемали арабски ренегати, за да трупат опит. За да отразят това, техните подобрения на обсадата струват 50% по-малко храна.

Общ преглед
Българите са класифицирани като пехотна и кавалерийска цивилизация, което по същество се отразява в уникалната им единица, но и двата им клона са сред най-добрите в играта; техните стабилни единици получават всички подобрения и технологии, с изключение на надграждането на Paladin (плюс стремена, за да увеличат скоростта на атака на цялата им кавалерия); въпреки липсата на надграждане на шампиона, техните ъпгрейди на милиционерската линия са безплатни и се възползват от допълнителната броня за меле на Bagains. И двете линии са подпомогнати от техния бързо работещ Blacksmith (което също е от полза за техните съотборници) и с надстройките, струващи по-малко храна. Обхватът им за стрелба с лък от друга страна е много по-слаб поради липсата на Арбалет и Броня на Арбалет. Техните обсадни оръжия са отлични, тъй като имат всички подобрения и им липсват само бомбардни оръдия и спестяват добро количество храна за надграждане на обсадата. Техният флот и монасите са слаби, но защитата им е прилична, благодарение на тяхната Крепост (тяхната уникална сграда, която по същество е по-малка версия на замъка и може да създаде Конник), но все още липсват други важни отбранителни технологии и икономиката им е само наранена малко поради липсата на Two-Man Saw и Guilds. Те също имат каменна отстъпка за своите градски центрове. Техните монаси далеч не са най-добрите и си струва да припомним, че българите без обсада може да имат трудности да се справят с масови арбалисти или кавалерийски стрелци.