Най-големият пътнически самолет: 

Airbus A380 

Дължина: 73 m
Максимална скорост: 1 020 km/h
Разпереност: 80 m
Далечина на полета: 15 200 km
Крейсерска скорост: 907 km/h
Тип двигател: Turbofan
Първи полет: 27 април 2005 г.
Единична цена: US$432.6млн (2016)

Πpeвoзвaйĸи oбщo дo 509 пътници, caмo гopният eтaж нa caмoлeтa пpeдocтaвя 8 мecтa в пъpвa ĸлaca и 78 мecтa в бизнec ĸлaca, ĸoитo мoгaт дa ce изпoлзвaт и ĸaтo cтaндapтни пo paзмep лeглa. Ocнoвният caлoн ocигypявa пpocтpaнcтвo зa 371 мecтa в иĸoнoмичнa ĸлaca, ĸaтo пo-мaлъĸ бpoй мecтa oт тaзи ĸлaca ca paзпoлoжeни и нa гopния eтaж. Наречен от медиите Супер Джъмбо, първият А380  е доставен на Singapore Airlines на 15 октомври 2007 и влиза в експлоатация на 25 октомври 2007 с полетен номер SQ380 от Сингапур до Сидни. Всички пътници купуват своите билети на благотворителен онлайн търг на цени между 560$ и 100,380$.


Новата най-бърза кола 2016:

Hennesey Venom GT вече е най-бързата кола в света. Автомобилът успя да развие 270.49 мили или 435.31 км/ч, с което подобни предходните върхови постижения. До този момент рекордните 269.86 мили или 434.30 км/ч бяха достигнати от Bugatti през 2010 г.


Най-голямата планина – вулкан:

Мауна Лоа е най-голямата планина на земята в близост до Хавайските острови. Със своите 60 мили дължина и 30 мили широчина, Мауна Лоа загражда зашеметяващите 85% от цялата площ на остров Хавай. Мауна Лоа е Хавайско наименование, означаващо „Дълга Планина“ и най- високата му точка е на 13 681 фута над морското равнище. Като една от най- високите планини на света, Мауна Лоа е и сред най-активните вулкани в наши дни.

Поради височината си, на Мауна Лоа вали сняг през зимните месеци. Основата му се намира на 4975 м под повърхността на Тихия океан и има овална форма. Късият ѝ диаметър е 85 км, а дългият – 119 м.

Надводната част на вулкана е висока 4170 м, а отстоянието от бреговата линия до основата на планинската морфоструктура при дъното на океана е близо 5000 метра. Това прави Мауна Лоа е най-масивната планина в света, без да се взима за репер морското ниво, а обемът от подножието до върха – 75 000 км³.

Площта на основата ѝ над водата е 5180 km2. Мауна Лоа е един от най-големите активни вулкани в света. Сегашната му височина е резултат от натрупване на пластове лава след всяко изригване, а изригванията са средно на всеки 3 години. Изригването през 1984 г. продължило 22 дни. Лавата на Мауна Лоа е необикновено гореща и с висок вискозитет. Тя тече около 32 km преди да изстине и да се втвърди.


Най-бързото животно:

Гепардът е най-бързото сухоземно животно. Развива скорост от 112 до 120 km/h на къси разстояния (460 m).Ускорението му е от 0 до 110 km/h за 3 секунди – по-бързо от повечето спортни суперавтомобили. Цялото устройство на тялото при гепарда е създадено в резултат на развитие на белези, постигащи бързина при бягане.

Еволюцията на вида го е облагодетелствала с постигането на висока скорост за сметка на силата и издръжливостта. За достигане на висока скорост при спринтиране от порядъка 110 – 112 km/h гепардите са развили уникални белези. Те са налагани дълго време за сметка на други. Пример за това е големината на зъбите. Те са малки в резултат на факта, че са с по-малки корени. За бързината на гепарда е необходимо и по-голямо количество кислород. Затова носната кухина е с увеличен размер за сметка на зъбните алвеоли. Така малката зъбна алвеола може да осигури и залавянето на малък зъб. Ноктите не се прибират в лапите, като по този начин играят роля на шпайкове при спринтиране. Стъпалата са покрити с груба люспеста кожа, позволяваща здраво сцепление със земята при бягане. От всички големи котки най-дълги крака има гепардът. Макар на височина да е колкото леопардите — над 90 cm, краката му са с 30 cm по-дълги. Гръбначният стълб е гъвкав и позволява на задните крака при бягане да преминават странично покрай предните. Гепардът разчита на бързината си, за да улови жертвата. Той ловува само когато е гладен, през 3 – 4 дни. При лов не дебне от засада, а се приближава тихо до жертвата и в подходящ момент бързо се спуска в спринт към нея. Ако бъде забелязан преди това от нея, гепардът бързо се отказва. За разлика от другите хищници, гепардите са активни предимно през деня.


Топ 5 страни с най-голямо население и площ: 

Световното население е общият брой хора, който живее на Земята в точно определен момент. Оценката на ООН за средата на 2016г. е 7.4 милиарда.

Сайт за населението: countrymeters.info

Страни по население: 

  1. Китай             1,373,541,248
  2. Индия            1,266,883,611
  3. САЩ                 323,889,854
  4. Индонезия     258,316,051
  5. Бразилия        205,823,665

Площта на нашата планета е: 510 065 284,702 км² и Екваториална обиколка 40 075,004 км

Страни по площ: 

  1. Русия           17,098,242 (km²)
  2. Канада           9,984,671 (km²)
  3. САЩ               9,629,091 (km²)
  4. Китай             9,596,960 (km²)
  5. Бразилия      8,514,877 (km²)

Най-дълбокото място на земнаята:

Марианската падина е най-дълбоката известна засега океанска падина, както и най-дълбокото място в земната кора. Намира се в Тихия океан между Япония и Папуа Нова Гвинея, в непосредствена близост източно от Северните Мариански острови. Марианската падина е дълбока 10 911 м. и дълга 2 550 км. Дъното ѝ се намира на 6366,4 км от центъра на Земята. Марианската падина е границата, на която се засичат две тектонски плочи – Тихоокеанската влиза под Филипинската. Марианската падина не е просто дълбока бразда в океанското дъно – тя бележи местоположението на една субдукционна зона. Субдукционните зони се образуват, когато част от океанското дъно – в случая Тихоокеанската плоча – се подпъхне под друга – Филипинската.


Най-голямата река:

Амазонка  е река в северната част на Южна Америка, смятана за най-голямата в света, защото е най-пълноводната и притежава най-обширния водосборен басейн. Името ѝ дава нейния откривател Франсиско де Ореляна, който през лятото на 1542 с отряда си влязал в битка с племе от жени войни и решил че това са легендарните амазонки. Това в довело до решението му да кръсти реката Амазонка. Протича през териториите на Перу, Колумбия и Бразилия. По много показатели Амазонка е най-голямата река в света – отток, водосборен басейн, ширина и т.н. Спорно е първото ѝ място по дължина: обикновено се смята, че река Нил е малко по-дълга, но периодично излизат сведения, обикновено произхождащи от бразилски или перуански географи, които поставят Амазонка на първо място. Дължината на реката, по различни данни, е между 6250 и 6800 км.

Най-типичен пример за него са рибите: в Амазонка живеят над 3000 вида риби или повече отколкото в целия Атлантически океан. Няма друга река в света с такова разнообразие на видове. Сред рибите най-известни са хищната пираня, най-голямата сладководна риба пираруко – дълга над 4 метра, хищната риба речен тигър и електрическата риба. Освен сладководните обитатели в Амазонка се срещат и видове типични за океаните като амазонски речен делфин, амазонски ламантин и дори акули. Те са привлечени тук от големите размери на реката и изобилието от храна.

Най-опасни сред влечугите са отровните змии, големия черен кайман, един от най-големите крокодили в света и гигантската зелена анаконда, най-голямата змия в света, достигаща дължина над 11 метра.

Сред водните растения уникална е гигантската лилия Виктория регия, която е най-голямото водно растение в света. Тя може да издържи товар до 90 кг. Диаметърът и достига до над 2 метра.

Плуващо село на Амазонка при Икитос


Най-големият камион

Caterpillar 797F е ново производство с много голям размер, класирано е като най-големият камион в целия свят. Този огромен камион е привлякъл вниманието на всички големи индустрии в света. Височината му е 6.52м а дължината 14.8м и ширина 9.75м. Работното тегло на Caterpillar 797F е  687,5 т. Камионът предлага максимална скорост до 68 км / ч. 797F има много голям капацитет на полезен товар и е по-ефективен и мощен в сравнение с 797B.


Най-големият товарен самолет:

Антонов Ан-225 Мрия е транспортен самолет, клас 1, произведен в Украинската ССР в края на 80-те години на XX век от Авиационния научно-технически комплекс „Антонов“ и понастоящем е най-големият самолет в света. Максималната товароспособност на „Мрия“ е 275 t, с което той е най-тежкотоварният летателен апарат, строен някога. Шестте турбореактивни двигателя създават обща тяга от 1 377 kN, което го прави най-мощния самолет на Земята.

След реконструкцията си Ан-225 се превръща от военно-транспортен в търговско-транспортен самолет. На 23 май 2001 г. „Мрия“ получава сертификат за търговски полети тип „CTOK200-Ан-225“ от Междудържавния авиационен комитет. Популярността на Ан-225 е голяма поради способността му да се приземява на трудни терени. Това го прави много известен в районите на Сибир, където каца върху леда, и в Африка, където се приземява върху тревните площи. Самолетът носи не само тежки, но и извънгабаритни товари.

Товарният му отсек може да побере целия фюзелаж на Боинг-737. В момента инженерите проучват възможността Ан-225 да пренася корпуси на Боинг между заводи, разположени на хиляди километри един от друг. Вече се проектират модули, които ще заемат мястото на „Буран“, и чрез тях ще се превозват товари, твърде обемисти за товарния отсек.

Самолетът може да зареди до 280 тона гориво. Средният разход на гориво е 18 т. / час. В зависимост от товара той може да прелети над 12 000км. Максималното излетно тегло на Ан-225 е 640т. Това е равно на товароподемността на осем самолета Боинг 737 – 800. „Мрия“ заема мястото на два Боинг 747, паркирани един до друг. По обща оценка цената на самолета към 2005 г. е 300 милиона долара.

Екипаж 6 души (+ 70 пътници),  Дължина 84 м, Размах на крилете 88,4 м, Площ на крилете 905 м², Височина 18,1 м, Тегло (празен) 175 т, Тегло (пълен) 640т, Макс. количество гориво 280 т, Двигател 6x ТРДД Прогрес.. Мощност 6x 229 kN, Максимална скорост 850 км/ч


Най-големият подвижен кран:

Публикувано във факти.бг: Liebherr с право може да се нарече абсолютен шампион сред телескопичните кранове в цял свят. Той е най-мощният от породата си и има най-дългата телескопична стрела. Y-образната й версия позволява увеличаване на и бездруго огромната товароподемност.


Шасито лежи на девет оси, като задните също са управляеми и завиват в зависимост от скоростта на придвижване. Всяко от 18-те колела е задвижващо и снабдено с дискови спирачки.

Liebherr LTM 11200-9.1 може да вдига до 1 200 тона. Балансира ги противотежест от 202 тона. В режим на придвижване стрелата е дълга 18.3 м, а когато се разгъне достига 100 метра. Към тях могат да се добавят още 26 с помощта на решетъчен удължител.

Шасито се задвижва от осемцилиндров турбодизел с мощност 500 кВт (680 к.с.). Агрегатът на крановата установка също е нафтов, но с шест цилиндъра. Развива 240 кВт (326 к.с.). Въпреки че в походен вид гигантът тежи 96 тона, максималната скорост изобщо не е ниска – 75 км/ч.


Любопитни факти / Рекорди до 2016 – част 2