0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5 (0 гласа, средна оценка: 0,00 от максимална 5)
Трябва да сте регистрирани за да оцените
Loading...

Салата с моркови и зеле

  • зеле – 500 г прясно
  • моркови – 2 бр. средни
  • магданоз – 1/2 връзка
  • оцет – 1 – 2 с.л.
  • олио – 4 с.л.
  • сол – на вкус
  • червен пипер – по желание

Накълцайте зелето с голям и остър нож на тънки резенчета. Посолете на око и го намачкайте с ръце, докато омекне. Отгоре добавете предварително настърганите моркови и накълцания магданоз. Посолете отново леко. Овкусете зелевата салата с оцет и олио на вкус и объркайте. Поднесете я, след като престои за около 30 минути.

Зелето е нискокалорична храна, бедна на белтъчини, въглехидрати и мазнини и богата на целулоза, което го прави подходящо за поддържане на телесното тегло и за неговото нормализиране при нужда. Подходяща храна е и при лениви черва. Хора, които имат поизнежени храносмилателни органи или пък страдат от възпаление на стомашната или чревната лигавица, непременно трябва да употребяват зеле под формата на прясно изцеден сок.

Известно е, че първи започнали да отглеждат зеле древните иберийци, населяващи днешна Испания. Те наричали зелето “аши”. После то е пренесено в Гърция, Египет и Рим, а след това и в други държави. През първите години на новата ера зелето е станало известно на южните славяни, живеещи на Балканския полуостров.

През зимата киселото зеле е един от най-важните източници на витамин С, каротин (провит. А), В1, В2, РР, К. Те се запазват, ако зелето се съхранява в хладно помещение и в достатъчно саламура. В такива случаи витамин С се запазва до 70-90% от първоначалното си количество. В целите зелки и в разрязаните половинки този толкова важен витамин е 1,5 пъти повече, отколкото в накълцаните. Консумацията на 230 г кисело зеле доставя на организма 25% от необходимия за денонощието витамин В1, 30% от витамин В2 и 65% каротин. То съдържа калций, желязо и редица други микроелементи и органични киселини. Киселото зеле се получава под влияние на млечно-кисели бактерии, които превръщат захарите на прясното зеле в млечна киселина – основното консервиращо средство. Затова в киселото зеле захарите са в минимално количество, а в прясното са повече. Киселото зеле съдържа редица незаменими аминокиселини(триптофан, лизин, аргинин, метионин, циетин и др. ), също и липотропни вещества(холин, бетаин, инозитол). Препоръчва се като средство за подпомагане на храносмилането.

Сподели